fredag 27 juli 2012

En dag fylld av känslor

"Härlig är kvällen, fridfull och ren... " Det var ett ord som kom för mej just när jag satt på balkongen med mitt sorgeljus tänt och tog ett glas rött för B. Ganska fin känsla efter en unik dag. Att vara med om sin älskades begravningsceremoni och komma hem med känslan av att vara rikare än förut - det måste väl betecknas som fint. Men så hade vi skapat ceremonin själva , Dotter M och jag. M regisserade och skrev texter utifrån våra diskussioner. B fick en ceremoni som passade honom - en civil begravning. Högtidlig, varm och intim. De närvarande bjöd på sej själva och M:s livscykeltänkande satt så bra. Och naturen. Och brorsbarnets gitarrspel. Och kollegans sång. Vi hade faktiskt en präst som höll i trådarna - privat. Hon läste tex mitt tal - försökte inte ens själv. Det hela avslutades med minglande på gräsmattan med Pommac i glasen. Och jag fick komma hem uppfylld av att vi gav B en fin och värdig begravning.
klistrar in programmet.




LIVETS ÅRSTIDER – Cirkelceremoni i Bo Gunnar Pensars anda,
27.07.2012 i Stora Kapellet




Begynnelsemusik: Zachris Pensar

Sång ur pappret: Old Lang Syne, gitarr Sixten Granroth

Cirkelöppning: Samling gemensamt vid kistan, text & symboler Monika PG med familj

Visa på vägen: Sång Ruth Lawast, gitarr SG. Spegling av Jarl Hemmer

Farväl vid kistan: Sippan, Monika med familj, Bos bröder med familjer, Sippans syskon med familjer, vänner, samt kondoleansuppläsningar och eventuella blomsterhyllningar

Cirkelavslutning: Samling gemensamt, årstidernas farvälord, Old Lang Syne

Ord på vägen: Ur Muminpappan och havet av Tove Jansson, Siv Jern

Musik: ZP



Pappans tankar blev trötta
och han var hela tiden medveten om
att familjen stod
och väntade bakom honom
och höll sig tyst.
Till slut ropade han över axeln
"Jag ska sova ett tag."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar