söndag 26 februari 2012

Ögat




Hade en liten ögonincident här i veckan. Plötsligt såg jag mouches volantes och blixtar i vänster öga. Hade nog inte brytt mej om det om jag inte hade googlat på fenomenet och förstått att det kan betyda näthinneavlossning - nåt som kräver akut vård. Ringde personalhälsovården som bekymrat konstaterade att det inte fanns några akuttider hos personalläkaren. Försökte med egen HVC men där var det nog en helt kall hand som mötte mej. Smedsbyvägen direkt. Min engagerade personalhälsovårdare ordnade akut tid till Korsholms HVC och där var det en ung rikssvensk läkarinna som tittade och gjorde det hon kunde och remitterade mej halvakut till Centralsjukhuset. Kändes på ett sätt litet onödigt - blixtandet hade nästan upphört och flygande flugor har man väl alltid då och då. Men - tid erbjöds och jag gick. Blev noggrant undersökt och det visade sej att näthinnan var ok. Det som har hänt är en normal åldersrelaterad glaskroppsavlossning som man inte behöver göra nåt åt. Också denna läkare tyckte det var bra att det blev undersökt. Frid och fröjd. Och jag har inte glömt att skriva tackmail till min personalhälsovårdare som "inte kunde lämna ärendet".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar