lördag 28 januari 2012

Presidenten heter...




Sen blev det predidentval och som väntat i två röstningsomgångar. Sitter i valnämnd så jag förhandsröstar och dessutom missar jag början av resultatgivningen på TV - vi räknar röster då. I första omgången var det så häftigt när Väyrynen ledde efter det att förhandsrösterna räknats men sen gick Haavisto förbi. Så nu är det Haavisto - Niinistö i den andra omgången inkommande söndag. Jag röstar på Haavisto och skyltar med det öppet i min Facebookprofil. Så har jag aldrig gjort förr. Jag tycker att Haavistos mjuka värderingar passar bra med mina egna. Duktig på utrikespolitik. Och grön. Och jag kan ju inte sticka under stol med att jag tycker det skulle vara häftigt att bo i ett land där en som har gjort civiltjänst blir den högsta militära ledaren. Att landet skulle ha en president som är homosexuell tilltalar också - fördomsfritt och minoritetsvänligt. Och det att han inte hör till kyrkan stör inte - det har att göra med partnerskapslagstift-ningen förstod jag i en debatt. Hoppas på vind i seglen för Haavisto på söndag.
Måste dock medge att Niinistö nog inte är nån dålig kandidat heller. Han har börjat visa vissa sidor som jag gillar.
Hoppas också att folket går och röstar. Använder sej av den demokratiska rättighet som så många i vår värld bara kan drämma om!

3 kommentarer:

  1. Du har rätt beträffande Niinistö. Han kom i en duell för några dar sen faktiskt ut med värderingar som tilltalade.Han kanske ville profilera sig just mot Haavisto.Det hade det inte enligt hans bedömning väl inte funnits anledning till tidigare, när Väyrynen var närmaste antagonisten. "Bäst att ligga lågt och se till att man inte stöter sig med någon", tycks då ha varit hans taktik.

    SvaraRadera
  2. Finlandssvenskarna tycks vilja ha honom.

    SvaraRadera
  3. Svenskfinland tycks satsa på Haavisto..

    SvaraRadera