onsdag 29 juni 2011

Skördetider hej, hej




Nu har den alltså börjat på riktigt - skördetiden nämligen. Och det är nog för den jag vill ha jord. Jord som jag kan odla i. Det är nog för den jag har lovat mej själv att jag ska ha en plätt jord (inte nödvändigtvis 2800 kvadrat) så länge jag orkar. Idag kom jag från torpet med famnen full av libsticka som ska torkas och malas (och tyvärr ofta glöms bort) till en utmärkt krydda för köttsoppa. Som buljongtärning. Maggi-Kraut på tyska. Och tidigare har jag släpat hem rabarber både åt mej och grannen ovanpå. Lägger in bitar i frysen för pajer o soppor och den förträffliga rabarber-grapefruktmarmelad som finns i min receptsamling. Och nu väntar jag på att jordgubbarna ska börja räcka till åt mej också. Det verkar som om trastarna inte riktigt skulle förså hur farlig "böuvin" är. Och så kommer höjdpunkten - färskpotatisen. Med egen sallad (som börjar bli fin nu), rädisor, gräslök och nåt smått till. Och hallon. Och äpplen - ser faktiskt lovande ut i år. Och tomater på balkongen. Och alla vinbären. Och dessutom konstaterade jag i våras att den franska dragon som jag fick tag i ifjol har övervintrat. Nu är Sippan rik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar