måndag 9 maj 2011

Hitta rätt - minnen



Erbjöd mej idag att uträtta ett par skolärenden eftersom det som skulle uträttas "bodde" så nära mej. Presentkort till konstduktiga elever, check. Sen osålda böcker från Scriptum. Fanns i ett höghus nära mej. En massa små kontor i långa korridorer. En gosse som inte visste nåt om böcker. Men som tog mej till källaren för att kolla om den som visste hade parkerat böckerna där. Visade sej att det var flera lådor. Så många att jag behövde bil. Upptäckte att man kunde köra in på deras bakgård - ännu närmare mej. Och gossen mötte med lådorna. Sen litet pinsamt att mina bildörrar gick i lås så till den milda grad att bara förarsidans dörr var öppen. Men det hör inte hit... Det som hör hit var de minnen som väcktes av att irra runt och söka saker på uppdrag. Minnen från tider (sommartider) när jag jobbade  som springflicka på Vasabåtarna - Oy Vasa-Umeå Ab - och hade i uppdrag att leverera allt det som man idag skulle skicka via Internet. Det var pengar, dokument för underskrift, meddelanden som kom snabbast fram på det sättet mm. Och vilken lokalkännedom som uppövades! Och vad det för det mesta var skoj. litet spännande dock om det skulle talas finska och om man inte hittade... Så att sånt kom jag att tänka på under mitt Scriptumärende.

2 kommentarer:

  1. Är det nu så att det lite "heimlaga" förlaget Scriptum inte riktigt har koll på läget?

    SvaraRadera
  2. Tror nog det var brist i kommunikationen mellan de två anställda...

    SvaraRadera