fredag 13 maj 2011

Håkki



Sitter just och ser på ishockey. Finland-Ryssland semifinal, 0-0 efter första perioden. Har sett många matcher i denna VM-turnering och faktiskt alla Finlandmatcher. Tom så att jag hade med datorn i badrummet när en match krockade med fredagsbadet förra veckan. Måste säja att jag är litet förvånad själv över att jag ser dessa matcher. Det är nog inte riktigt min stil. Stora sargade karlar som verkar råa och aggressiva. Och med tänder utslagna. Rena machosporten. Why? Troligen har det att göra med mitt barndomshem där min far såg och hörde på allt som hette idrott. Förstärkning kom under studietiden då jag satt och trängdes med pojkarna på Torngatan. TV:n stod i köket, redo att bli inslängd i skafferiet om licensgranskaren skulle ringa på. Stämningen var hög(-ljudd) och munter och vi njöt! Det här har satt sina spår - det är stämning för mej att se ishockey, Finlandmatcher. Och ingen annan idrott mer egentligen. Och jag måste nog erkänna att det är en njutning att se de klumpiga graciöst dansa fram på isen och att se dem taktikera, tänka och spela i lag. Men jag måste ju nog erkänna att det bor en liten nationalist i mej. Inte så att jag tar Finlandförluster på nåt sätt som ett problem men så att jag nog njuter (en stund) av vinster. Men jag tror att det gör finländare så gott att vinna. så många som får sitt själförtroende stärkt av idtottsssegrar, Och så många som kan behöva det. Och så blir det ibland så oliidligt spännande! Heja Finland!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar