fredag 29 april 2011

Antimonarkist



Prinsbröllop i England idag. And I could not care less. Har egentligen aldrig sett kungliga bröllop på TV. I ungdomsåren handlade det om att vara annorlunda (än de vuxna), sen var det bara ointressant och nu har det blivit något av en protest. Under åren har jag blivit allt mer kritisk till att sådana förlegade institutioner som kungahus får förekomma i moderna demokratier. De må då vara hur trevliga och PR-viktiga som helst men nej, så tycker jag inte vi ska ha det! Glansbilder utan makt, tärande på rikets ekonomi. En del brukar säja att den glamour kungahusen och speciellt deras bröllop sprider ger den glamour i vardagen som vi alla behöver. Men det ger mig ingen glamourkänsla att se på deras liv. Vet inte egentligen vad som skulle ge mej glamourkänsla förresten, det får jag fundera på inför nån annan kria.
Det som jag nog ser på är presidentbalen då jag med behållning kollar in damernas (och i någon mån herrarnas) kläder. Men då är det ju Tarja som har bjudit och jag ser känt folk i paraden...

1 kommentar:

  1. Håller helt med om att ståhejet kring kungliga bröllop är lite sjukt, faktiskt. Kan inte alls acceptera monarki. Och på det personliga planet är intresset = 0, ja på minus snarast. Förfärligt ointressant!

    SvaraRadera